Een wervingsmethode kiezen

Binnen de organisatie

De makkelijkste en soms ook meest effectieve manier om nieuw personeel te werven voor een functie, kan zijn om via het huidige personeel te kijken naar promotiemogelijkheden. Vaak heb je een goed beeld van jouw werknemers, hun capaciteiten en intelligentie en kun je makkelijker inschatten of ze geschikt zijn voor de functie. Ook zijn jouw werknemers al bekend met je bedrijf en is het inwerken van deze medewerkers veel makkelijk en minder langdradig.

Intermediairs

Middels intermediairs kunnen vacatures worden verspreid via professionele bedrijven die dan de perfecte kandidaten binnenhalen voor jou. Hoewel, dit kan best prijzig zijn. Het voordeel hiervan is dat je weinig tijd kwijt bent aan het werven van personeel en je precies kunt krijgen wat je wilt.

Stel dat je een medewerker zoekt voor een bepaalde tijd en hem in wilt zetten alleen voor een lopend project. Dat kan makkelijk geregeld worden middels een detacheringsbureau.

Media

Hiermee bedoel ik alle gedrukte media. Denk bijvoorbeeld aan kranten, dagbladen en andere huis-post. Hierin kun je alle informatie kwijt omtrent jouw vacature zoals een bedrijfsomschrijving en een functieomschrijving. Of dit effectief werkt is, net zoals alle andere methoden, sterk afhankelijk van het personeel dat je nodig hebt. Indien het gaat om redelijk simpele jobs zoals productiemedewerker, dan kan dit een effectieve media zijn. Hoewel, als er een meer complexe, hoogopgeleide medewerker nodig is, dan is het misschien slimmer om te werk te gaan via een intermediair.    

Vacaturebanken

Voor de meeste banen is dit een effectieve en redelijk goedkope wijze van werving. Zo kun je je vacature vaak gratis op het internet plaatsen. Hierbij wil ik graag enkele tips geven. Denk eraan om in de tekst relevante zoekwoorden vaker terug te laten komen, schrijf op een wervende manier en publiceer je vacature enkel op relevante vacaturebank websites. Er zijn veel websites waar je je vacature kwijt kunt, zoals Brabant werkt.